четвер, 16 лютого 2017 р.

Розробки уроків

Хвороби цивілізації 7 клас
Мета: поглибити знання учнів про хвороби цивілізації; навчити оцінювати наслідки небезпечної поведінки ти уникати хвороб; розвивати навички роботи в парах (групах); розвивати дизайнерські здібності; виховувати естетичний смак.
Обладнання та матеріали: плакати, фото, журнали, ножиці, клей, олівці, папір.
Базові поняття й терміни: хвороба, хвороби цивілізації.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
«Мозковий штурм»
— Якої шкоди здоров’ю людини завдає цивілізація?
— Які хвороби з’явились за останні 100 років?
— Чи можна не захворіти на ці хвороби?
III. Постановка завдань уроку перед учнями
Знати: соціальні чинники ризику «хвороб цивілізації»
Уміти: поводитись так, щоб убезпечитися від хвороб цивілізації.
IV. Вивчення нового матеріалу
Цивілізація (від лат. civilis — «громадський») — сучасна світова культура людства. Цивілізація має величезні досягнення, які роблять життя зручним і цікавим, — від створення колеса до польоту в космос. Але водночас стало більше ризиків для здоров’я. Наприклад: на початку тисячоліття в Давньому Римі було збудовано водопровід і середній вік життя зменшився до 30-ти років, тому що труби, по яких текла вода, були виготовлені зі свинцю, що робило воду дуже шкідливою для організму.
У наш час люди віддають перевагу пасивному відпочинку: прослуховуванню музики, грі на комп’ютері та перегляду телепередач. 
Малорухомий спосіб життя, неправильне харчування, стреси, шкідливі звички спричинили розвиток так званих хвороб цивілізації — серцево-судинних захворювань, гіподинамії, ожиріння, діабету, раку та інших захворювань.
Гіподинамія
Величезна кількість людей у всьому світі страждає від недостатньої фізичної активності. Сидячий спосіб життя може призвести до розвитку багатьох серцево-судинних захворюваньУчені б’ють тривогу, адже щорічно від гіподинамії помирає майже два мільйони осіб. Прогнози вчених невтішні: ця цифра зростатиме.
Лікарі підрахували, що фізична активність упродовж не менш, ніж півгодини на день може значно скоротити ризик розвитку ряду найпоширеніших неінфекційних захворювань. 
На думку лікарів, такі поширені захворювання, як гіпертонія, цукровий діабет та ін., виникають у гладких людей не стільки через ожиріння, скільки через гіподинамію.
Наразі практично все автоматизовано, тому людині немає потреби примушувати своє тіло рухатися. Водночас через шалений темп життя залишається все менше часу для ходьби і для того, щоб дати своєму тілу хоч якесь фізичне навантаження.
Гіподинамію можна назвати справжнісінькою хворобою цивілізації. Через неї зменшується кровопостачання тканин, крім того, нестача фізичної активності негативно позначається на обміні речовин і енергії в організмі. Річ у тому, що в результаті розщеплення жирів кров стає жирною, тому починає текти по судинах поволі. При цьому погіршується постачання киснем тканин і органів, надходження поживних речовин зменшується.
Ожиріння
Причина — надлишкове харчування і надмірне розростання жирових клітин. Зайві кілограми спричиняють задишку, хвороби серцево-судинної системи, розлади обміну речовин, змушують серце працювати із зайвим навантаженням.
Алергія
Причина — розвиток індустріального суспільства: забруднення навколишнього середовища відходами промислового виробництва, виникнення несприятливих соціальних умов, збільшення споживання різних лікарських препаратів. Через це імунна система людини починає працювати зі збоями. У результаті з’являються висипи на шкірі, бронхіальна астма та інші хвороби.
Пасивне паління
Підраховано, що перебування протягом години в накуреному приміщенні рівнозначне «випалюванню» 4 сигарет. Причому люди, які не палять, мимоволі опиняються в групі ризику, стають пасивними курцями.
Тютюнопаління забруднює навколишнє середовище. 
У тютюновому димі, який потрапляє в повітря, крім нікотину міститься велика кількість інших хімічних речовин (бензопірен, синильна кислота, формальдегід, амоніак та ін., які у вигляді осаджених смол накопичуються в легенях людини). Вони подразнюють слизову оболонку дихальних шляхів, а за умови тривалого впливу виступають канцерогенами (тобто спричиняють розвиток злоякісних пухлин).
Томупроблеми, пов’язані з тютюнопалінням, стосуються кожної людини, навіть якщо вона не палить. Зрозуміло, що, допомагаючи іншим кинути палити, ви дбаєте, у першу чергу, про власне здоров’я.
Наслідки тютюнопаління
Нікотин — жовтувата речовина, розчинна у воді й жирах, яка добре всмоктується слизовими оболонками і навіть неушкодженою шкірою. Він дуже токсичний для людини. Під впливом нікотину збуджується дихальний центр (у разі великих доз настає його параліч). Коли нікотин потрапляє в кров, навантаження на серце збільшується. Кількість серцевих скорочень на добу в курця на 15–20 тисяч більше, ніж у людини, яка не палить. Це означає, що серце додатково перекачує 1,5 тонни крові за день, що призводить до скорочен-
ня життєдіяльності серця.
З’ясуймо, чому шкідливе паління.
Об’єктивно це, по-перше, зумовлено дією на організм людини нікотину, а по-друге, впливом тютюнового диму. Відомо, що паління шкідливе для молодого організму, передусім для органів дихання. Установлено, що в юнаків та дівчат, які палять, об’єм грудної клітки і розвиток легенів відстають від середньої норми на 25 %, і з часом грудна клітка западає. Курці-підлітки частіше страждають і на простудні захворювання. Для них кашель стає майже постійним явищем — так званий бронхіт курця.
Унаслідок паління негативні зміни відбуваються також у статевій сфері.
Сексопатологи спостерігають у курців зменшення в крові чоловічого статевого гормона — тестостерону, що знижує ймовірність запліднення, часто призводить до імпотенції; крім того, слабшають м’язи, значно погіршується зовнішній вигляд юнаків.
Дівчата також страждають від впливу тютюну. Організм жінки, яка палить, старіє значно швидше, у дівчат, які палять, виникають різноманітні порушення менструального циклу, що може спричинити навіть безпліддя. Так, у жінок, які палять, вагітність частіше протікає з ускладненнями, нерідко спостерігається внутрішньоутробна загибель плода і викидні. Значно збільшується смертність новонароджених. Слід також зауважити, що паління в період лактації погіршує якість молока і зменшує його кількість. У дітей, матері яких палять, частіше розвивається недокрів’я, відбувається затримка фізичного і психічного розвитку.
Запитайте себе, чи повинні твої діти страждати через згубні звички батьків?
Серед наслідків тютюнопаління особливо небезпечними є ті, що пов’язані зі шкідливим впливом тютюну на кровоносні судини. Нікотин спричиняє спазм судин, зменшення їх просвіту, у результаті чого погіршується кровообіг в окремих частинах тіла, що утруднює виведення шкідливих продуктів обміну речовин з організму Курцям притаманне запалення слизової оболонки порожнини рота (стоматит) та ясен (гінгівіт).
Токсична дія нікотину на судини зумовлює також виразкову хворобу шлунка і дванадцятипалої кишки.
У молодих курців частіше виникають запалення, переродження і спазми внутрішньої оболонки судин нижніх кінцівок (ендартеріїт). Такі порушення кровообігу в курців можуть призвести до ампутації ніг.
А тепер, уже як справжнім експертам пропонуємо згрупувати відомі вам негативні наслідки тютюнопаління.
Негайні короткострокові (виникають упродовж кількох хвилин після першої затяжки):
• прискорення серцевих скорочень;
• підвищення кров’яного тиску;
• подразнення тканин гортані — кашель;
• надходження карбоноксиду (чадного газу) у кров;
• пряме та швидке потрапляння канцерогенів у легені;
• подразнення очей димом.
Відтерміновані довгострокові (формуються роками і виникають у найменш
слушний момент):
• рак легенів, ротової порожнини, стравоходу, шлунка, гортані, підшлункової залози та жовчного міхура;
• захворювання серця (стенокардія, інфаркт);
• виразка шлунка та дванадцятипалої кишки;
• судинні захворювання (ендартеріїт, інсульт);
• хронічний бронхіт.
Інші (найрізноманітніші):
• ушкодження слизової оболонки губ, язика, піднебіння, гортані, через що — ослаблене відчуття смаку їжі;
• виникнення надсадного кашлю, неприємного запаху з рота і захворювань ротової порожнини;
• рання поява зморшок на обличчі;
• пожовтіння зубів;
• утруднення дихання та зниження фізичної витривалості.
Чи варто продовжувати?
V. Практична робота
Робота в парах (або в групах) З поданих матеріалів (журнали, малюнки, папір, олівці, ножиці, клей) створити плакат з однієї з тем:
1) «Ні — палінню!»
2) «Ні — алкоголю!»
3) «Бути здоровим — це модно і красиво!»
4) «Я — за здоровий спосіб життя!»
5) «Світ без шкідливих звичок — прекрасний!»
6) «Шкідлива звичка — це рабство!»
VI. Домашнє завдання
1) Опрацювати матеріал підручника за відповідною темою.
2) Виконати вправи в зошиті.
VII. Підсумок уроку

Тема уроку :
Психічний розвиток підлітків
Мета: формувати в школярів поняття про особливості психологічного розвитку; розповісти їм про умови, що сприяють психологічному розвитку та розвитку інтелектуальних задатків;
розвивати навички взаєморозуміння; виховувати повагу, чемність, щирість.
Обладнання та матеріали: фото, плакати.
Базові поняття й терміни: підліток, психологічний розвиток підлітків, інтелектуальні задатки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності
Обговорення проблемної ситуації
Цілий тиждень підліток добре навчався в школі, допомагав удома по господарству, а в суботу батьки навіть не пустили потусуватися в «компанії» старшокласників. Підліток вважає, що батьки вчинили несправедливо, вони його не розуміють.
- А як ви вважаєте, чи можливе порозуміння між представниками різних поколінь? 
- Чи розуміють вас ваші батьки?
III. Постановка завдань уроку перед учнями
Знати: особливості психологічного розвитку; загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людини; інтелектуальні задатки.
Уміти: створювати сприятливі умови для психологічного та інтелектуального розвитку, поводитися в екстремальних умовах.
IV. Вивчення нового матеріалу
Характеристика підліткового віку:
• процес статевого дозрівання;
• ствердження свого его (свого «Я»);
• поява власних поглядів на різні події;
• перші в житті ситуації вибору;
• поява нового почуття — кохання;
• установлення нових стосунків з батьками й однолітками;
• збільшення самостійності;
• часто невиправдана самовпевненість; • загострена потреба в дружбі.
Часто дуже важко розібратися у своїх симпатіях і антипатіях, адекватно дати оцінку й самооцінку, а реакції на зовнішні події перебільшені, неадекватні і навіть болючі.
Вправа «Розвиток уваги»
Учитель дає команду «руки вгору», а сам у цей час розводить свої руки в сторони; або: «правою рукою торкнутися лівого вуха», а сам торкається кінчика носа і т. п.
Загальнолюдські критерії й ознаки психічно здорової людиниУмови, що сприяють психологічному розвитку підлітка:
• доброзичлива атмосфера в сім’ї, довіра, щирість;
• взаєморозуміння батьків і дитини, турбота;
• повага до однолітків;
• уміння підтримувати дружні стосунки;
• уміння сказати «ні», щоб обстояти свою думку;
• чемне і культурне спілкування;
• добре навчання;
• інтелектуальний розвиток.
Розвиток інтелектуальних задатків
Пам’ять — одна з найважливіших функцій головного мозку.
Пам’ять — це психофізіологічний процес, під час якого людина здатна фіксувати в мозку, зберігати і відтворювати в потрібний момент раніше закладену інформацію, минулий досвід, дії. У людини процеси пам’яті тісно пов’язані з роботою другої сигнальної системи. 
Залежно від часу, упродовж якого зберігається інформація, розрізняють оперативну, короткочасну та довготривалу пам’ять. 
Оперативна пам’ять — це збереження інформації після її запам’ятовування на час, потрібний на виконання певного завдання; здійснюється на рівні рецепторівКороткочасна — це запам’ятовування і зберігання інформації на короткий термін (від кількох секунд до кількох хвилин) після одноразового та дуже нетривалого сприймання. Якщо інформація не повторюється, то вона зникає з пам’яті, не залишаючи відчутних слідів. Довготривала пам’ять забезпечує тривале зберігання знань, образів, переживань, які запам’ятовуються після багаторазового повторення і відтворення. 
Це глибинна пам’ять, що зберігає найважливіше і найпотрібніше.
Пам’ять складається з трьох процесів:
1) запам’ятовування, або закріплення, інформації (фіксація);
2) зберігання, або утримання, інформації (ретенція);
3) відтворення інформації (репродукція).
Ці процеси тісно пов’язані один з одним, і поділ їх до певної міри умовний.
Людська пам’ять утримує в собі два види інформації:
1) видову, накопичену в процесі еволюції протягом багатьох тисячоліть, що виявляється безумовними рефлексами та інстинктами і передається спадково;
2) набуту в процесі життя кожної людини, що реалізується в умовних рефлексах. Пам’ять людини має морфо-функціональні передумови для засвоєння необмеженого обсягу інформації.
Існують такі форми пам’яті:
1) генетична — зберігає інформацію, яка передається спадково від батьків і представлена безумовними рефлексами та інстинктами;
2) рухова, або моторна, — це пам’ять на пози, положення тіла, професійні та спортивні навички;
3) емоційна — визначає відтворення певного чуттєвого стану в разі повторного впливу ситуації, у якій цей емоційний стан виник уперше; це пам’ять почуттів;
4) словесно-логічна, або змістова, — це запам’ятовування, зберігання і відтворення прочитаних або почутих думок у словесній формі;
5) зорова та слухова пам’ять є образними, тому що інформація сприймається і фіксується через відповідні органи чуття.
Увага та її роль у сприйнятті інформації
Увага — це стан активної готовності виділити з багатьох подій найважливішу і відповісти на неї певною діяльністю.
Це перша необхідна умова вибору інформації для будь-якої форми вищої нервової діяльності. Розрізняють два види уваги1) мимовільна — пов’язана з безумовним рефлексом, не залежить від волі та свідомості, виникає без будь-яких зусиль з боку людини. Важливим джерелом мимовільної уваги є інтерес людини до певних предметів або явищ — читання цікавої книги, перегляд фільму;
2) довільна — це нервовий процес спрямованої свідомості, який є продуктом соціального розвитку особистості. Залежить від нашої волі. Довільна увага цілеспрямована, виникає внаслідок свідомо поставленої мети і вимагає певних вольових зусиль. Вона здійснюється на фоні загальної свідомості і полягає у відбиранні інформації через усвідомлення її значення.
Властивості уваги:
1) концентрація уваги — це стан свідомості, необхідний для того, щоб включитися в діяльність, зосередитись на завданні;
2) стійкість уваги — це здатність певний час зосереджуватись на сприйнятті окремого об’єкта або завдання;
3) розподіл уваги — здатність людини одночасно концентрувати увагу на кількох об’єктах, що дає можливість виконувати одразу декілька дій;
4) переключення уваги — це зворотний бік розподілу уваги; воно вимірюється швидкістю переходу від одного виду діяльності до іншого;
5) обсяг уваги — це кількість об’єктів або їх елементів, які людина може одночасно сприйняти з однаковим рівнем якості й чіткості.
Отже, увага — це фактор, який керує вибором інформації для сприйняття.
Людина в екстремальних умовах
Уміння контролювати себе, психологічна рівновага допомагають людині впоратися не лише зі стресовими станами. Навички самовладання впливають і на поведінку людини в екстремальних ситуаціях, у які може потрапити будь-хто.
Реакція окремої людини на надзвичайну ситуацію і відповідна поведінка в ній називаються індивідуальною реакцією.
Індивідуальна реакція, як ви розумієте, у кожної людини різна.
Розберемо ситуацію
Троє друзів (Мишко, Ігор і Сашко) поїхали з батьками до лісу на пікнік. Хлопці вирішили прогулятися лісом. Зайшли в лісову хащу і заблукали.
Реакція Мишка: «Усе, кінець, нам не вибратись. Що робити?!»
Реакція Сашка: «Біжимо! Можливо, куди-небудь вибіжимо чи пощастить відшукати дорогу. Давайте кричати!»
Реакція Ігоря: «Не метушіться. Я визначив, що ми йшли із заходу, отже, нам потрібно орієнтуватися за сонцем».
Для збереження свого здоров’я необхідно навчитися управляти стресамиУ цьому допоможуть спеціальні вправи самоконтролю. Потрібно сісти зручніше, максимально розслабитися і повторювати наведені нижче твердження.
Формули самоконтролю:
• я негайно заспокоюся;
• я можу спокійно думати;
• я зосереджений на своєму диханні;
• я зібраний;
• я не думаю про цю проблему;
• у мене немає поганих думок;
• я можу все спокійно обміркувати;
• усе буде добре.
Якщо повторювати «формули самоконтролю» часто, то незабаром ви помітите, як легко вам буде розслабитися і заспокоїтися.
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь і навичок
Поведінка в умовах надзвичайної ситуації
Програйте в класі різні види поведінки в таких ситуаціях:
1. Ви заблукали в лісі.
2. Ви спізнюєтеся на поїзд.
3. Ніч перед річною контрольною роботою.
4. Ви потрапили в ураган.
VI. Домашнє завдання
1) Опрацювати матеріал підручника за відповідною темою.
2) Виконати вправи в зошиті



Тренінг на тему: «Ми за здоровий спосіб життя»
Мета: надати учасникам тренінгу інформацію про здоров’я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на формування здоров’я, створити комфортну атмосферу, актуалізувати відчуття важливості здоров’я, розуміння складності його досягнення та збереження.
 Завдання: за допомогою вправ тренінгу допомогти учням зробити вибір на користь здорового способу життя.
Форма проведення: тренінг з виконанням вправ, бесіди, малювання.
Обладнання : плакат з правилами роботи групи; папір, олівці, фламайстри.

 1. Вправа « Знайомство»(5 хв.)
 Мета: підготувати учасників до роботи, створити комфортну атмосферу, гарний настрій, сприяти згуртованості групи.
Хід вправи
Учасники сідають у коло. Ведучий  знайомить з талісмончиком, кожний учасник передає його по колу, промовляючи слова:
                                             Наше коло, мов сім’я.
                                             Друзі ми: і ти, і я.
                                        Добрий день, сусіде справа,
                                        Добрий день, сусіде зліва.
                                        Ми – одна сімя,
                                        Наше коло, мов сімя.
                                        Друзі ми: і ти, і я.
                                        Обніми сусіда зліва,
                                        Обніми сусіда справа.
                                        Ми - одна сімя.
2. Встановлення правил групи (10 хв.)
На плакаті записують правила, що колективно складаються в групі.
1, Бути чесними.
2. Бути толерантними.
3, Не критикувати, а допомагати.
4. Один говорить – всі слухають.
5. Правило піднятої рук.
6. Дотримуватись регламенту.
7. Бути активним і позитивним.
3. Вправа «Очікування» (10 хв.)
Мета: визначити сподівання і очікування учасників щодо тренінгу.
Хід вправи
Учасники на стікерах записують свої очікування від тренінгу. Потім, виголошуючи свої очікування, приклеюють їх на плакаті «Береги», де з двох боків річки зображені береги – «Берег надій» та «Берег реалізованих сподівань». Учасники приклеюють свої стікери ближче до «Берега надій», вирушаючи у подорож до протилежного берега.
4. Мозковий штурм «Що таке здоровя?»
Мета: ввести учасників тренінгу в тему, актуалізувати їхнє особисте розуміння того, що таке здоровя, подати його визначення.
Хід вправи
Ведучий пропонує висловити своє розуміння , що таке здоров’я. Потім пропонується визначення поняття здоровя Всесвітньої Організації Охорони Здоров’я : « Здоров’я – це стан повного фізичного, духовного та соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб або фізичних вад.»
5. Вправа «Модель здоров’я» (35 хв.)
Мета: актуалізувати відчуття важливості здорв’я, розуміння складності його досягнення й збереження та необхідності дбайливого та відповідального ставлення до нього.
Хід вправи
За допомогою гри «Фруктовий сад» ведучий поєднує учасників у три групи. Для цього пропонується стати в коло і назвати дерева, що там ростуть: яблуня, черешня, груша, учасники називають по порядку дерева, а потім за їх назвою створюють групи.
 Кожна з них отримує лист паперу і завдання - зобразити модель здоров’я. Кожна з груп зображує  свій  малюнок,  куди  вкладає певний  зміст  і  показує  його, пояснюючи зміст, який було втілено.
Обговорення вправи. Групи порівнюють свої роботи та дають відповіді на
запитання:
-         Які думки у вас виникли під час виконання роботи?
-         Як ви думаєте, що найважливіше для вашого здоровя?
Після презентації вправи ведучий пропонує всім уявити собі ті шкідливі,
 руйнівні фактори, які є в нашому житті, що впливають на здоровя людини.
 Отже, у нас є багато ідей щодо реалізації здорового способу життя і
тільки від нас самих залежить, як його зберегти.
Ведучий  пропонує учасникам розказати, що вони відчували, коли створювали модель здоровя.
 Потім групам пропонується помінятись аркушами паперу з малюнками „Модель здоровя". Зіпсувати   малюнок   протилежної   команди.   Учні   легко   псують   чужу роботу. Але на певному етапі розуміють, що з їхнім малюнком роблять те ж саме. Після закінчення роботи розглядаються „Моделі здоровя", що зіпсовані.
Обговорення вправи. Пропонується дати відповіді на такі питання:
- Що ви відчували, коли руйнували чужу «Модель здоровя»?
- Що ви відчували, коли отримали свою модель зруйнованою?
- Чи можна відновити те, що вже зруйноване?
Виявляється, що зіпсувати здоровя іншим людям значно легше.  Треба навчитись берегти не тільки своє здоровя,  а й оточуючих людей.   Дим від куріння однієї людини вражає також інших людей, тому що вони стають пасивними курцями. Після обговорення, коли висловили всі бажаючі свою думку, ведучий пропонує   результати   наукових   досліджень   щодо   вагомості впливу різноманітних факторів на здоровя людини.
 Фактори, що впливають на здоровя:
-         спадковість - 20%;
-         рівень розвитку медицини - 10%;
-         екологія - 20%;
-         спосіб життя - 50%).
Отже,   робимо   висновок,   що   поведінка   людини,   її   спосіб   життя   є найважливішими у збереженні здоров'я.


 6. Вправа «Психодрама» (30 хв.)
Група ділиться на 4 підгрупи за допомогою розбивки «Доба»: по черзі учні називають слова: ранок, день ,вечір, ніч. Кожна з груп отримує завдання: розіграти сценку на задану тему:
 - 1 - поведінка підлітків, яких хтось один з них підбурює до куріння;
- 2 - розмова між батьками і дитиною, яка почала курити;
 - 3 - бесіда між класним керівником, директором та учнями, які піймались з цигарками;
 - 4 - нарада на фірмі, що виробляє цигарки, між керівником та підлеглими, які здійснюють рекламу тютюновим виробам. Кожна група висвітлює свою проблему.
  
Учні  роблять  висновок,   що     тютюнові   вироби приносять одним людям прибутки, а інші позбуваються свого здоровя.

7. Робота  з  брошурою,   виданою  Київським  міським  центром   здоров’я „Правда про алкоголь та куріння".
 Розглядання ілюстрованого матеріалу про шкідливість куріння та алкоголізму на організм підлітка та дорослого. Висновки про користь невживання алкоголю та некуріння тютюнових виробів:
-         у тебе красивий здоровий вигляд, ти маєш білі зуби і сяючу посмішку та приємний запах;
-         у твоїх легенях немає смоли;
-         у тебе серце працює рівно, а не як перевантажений насос;
-         ти вільний господар свого життя, не залежний від куріння чи алкоголю;
-   ти не сваришся зі своїми батьками через те, що вони знайшли у тебе цигарку;
-         ти не отруюєш здоров’я ні собі, ні іншим людям;
-         алкоголь - не помічник у вирішенні проблем;
-         пиво не   можна   пити   в   необмеженій   кількості,   тому   що   це слабоалкогольний напій;
-         справжні друзі не будуть примушувати тебе робити те, що ти робити не хочеш;
-         якщо ти будеш твердо дотримуватись свого рішення, то незабаром переконаєшся, що інші стануть поважати твій вибір;
-         не думай, що ти єдиний, хто не хоче вживати алкоголь чи курити; у тебе завжди знайдеться підтримка:
завжди роби вибір на користь здорового способу життя.
















 ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК ФУТБОЛУ
ТА ОСНОВ ЗДОРОВ’Я»

(5 КЛАС)

Модуль: ФУТБОЛ.
Тема уроку: Удари по м’ячу серединою підйому.
Завдання уроку:
1)    Навчати удару м’яча серединою підйому;
2)    Повторити ведення м’яча;
3)    Повторити зупинку м’яча підошвою та місці та у русі;
4)    Пропагувати навички здорового способу життя;
5)    Виховувати відповідальне ставлення до здоров’я, товариськість, взаємоповагу.
Інвентар : секундомір; футбольні м’ячі; скакалки; обручі; гімнастичні палиці; магнітофон; фішки.
Місце проведення:  спортивний майданчик.

Хід уроку
П/п
Зміст
Дозування
Організаційно – методичні вказівки
Підготовча частина ( 14 – 15 хв)
1.
Шикування учнів за рівнем фізичної підготовленості в одну шеренгу, привітання повідомлення завдань уроку.

1 хв.
Звернути увагу на зовнішній вигляд учнів та їх самопочуття. Перевірка правильної постави.
2.
Вимірюння частоти серцевих скорочень(ЧСС)
До 20 с
За 10 с. результат помножити на 6. У нормі ЧСС уд/хв
3.



















4.









Мотивація діяльності учнів на уроці.
   Сьогодні відбудеться незвичайний урок, що присвячений здоров’ю. Тільки здорова людина може бути успішною в житті, багатою та жити повноцінним життям. Якщо буду здоровим кожен із вас – буде здоровою українська нація !
Учні разом промовляють девіз уроку:  
     Спорт – краса, здоров’я – сила
    Фізкультура всім нам мила.
    Геть від нас «хвороби віку»!
    Жити хочемо без ліків!
 учні декламують вірші про фізичну культуру






























До 1 хв.




















2 – 3 хв.



























Хочеш бути гарним?
Хочеш сильним бути?
Треба щодня вранці
Ось що не забути:
Перш за все це – вмитись
Чистою водою.
Потім застелити
Ліжко за собою.
А потім кватирку
Треба відчинити,
Свіжого повітря
В кімнату впустити.
А тоді почати
Виконувати вправи,
Вправи фізкультурні –
Спортивні забави.
Присядь і підведися
Разів двадцять – тридцять.
Нахили всебічні
Роби і не лінися!
Якщо є еспандер,
З ним тоді займися.

Мама – фізкультурі
Чемненько вклоняйся.
Під кінець на місці
Бігай до утоми.
Бігати безпечно
 У власному домі.
Коли скінчив вправи,-
До ванни швиденько,
І під душ на хвильку,
А під душ холодненький!



5.












6.


7.






8.
Під час уроку я пропоную вам побудувати «фортецю вашого здоров’я», що складається з багатьох чинників. Протягом уроку за правильне виконання завдань і вправ ви отримуєте особливі бонуси і за моїм дозволом опускатимете їх до скарбнички класу. Наприкінці  уроку журі підрахує кілька бонусів, за якими ви отримаєте оцінки
     Стройові вправи(виконання стройових команд,повороти на місці)
Різновиди ходьби (на носках,на зовнішньому боці стопи,у напівприсіді,спортивна ходьба)


   Спеціальні бігові вправи футболіста (із високим підніманням стегна,із закиданням гомілки,біг стрибками в широкому кроці, із підскоками; приставними кроком лівим (правим) боком, спиною вперед, із прискореннями, із зупинкою за свистком і зміною напрямком руху.
До 30 с.












До 30 с.


1-2 хв






2 – 3 хв


















Стежити за правильною поставою учнів


Учні з низькою фізичною підготовленістю починають іти,і,відпочивши виконують вправи через одну


Вправи виконувати по діагоналі майданчика


9.
Повільна ходьба з вправами для відновлення дихання

До 30 с.
Перешикування у дві шеренги на місці
10.
Загально розвивальні вправи з малим м’ячем
а) в.п. – основна стійка, м’яч у лівій руці. 1-2 – руки через сторони вгору, потягнутися й передати м’яч до правої руки; те саме в інший бік;
б) в.п. – стійка ноги нарізно, м’яч у лівій руці. 1-2 – нахил праворуч, руки за голову, передаючи м’яч до правої руки, випрямитися, руки вниз; 3-4- те саме в інший бік;
в) в.п. – стійка ноги разом, руки в сторони, м’яч у правій руці. 1 – глибокий присід, коліна разом, руки вниз, передати м’яч до лівої руки; 2- підвестися, руки в сторони; 3-4 те саме в інший бік;
г) в.п. – стійка ноги нарізно, м’яч унизу. 1- поворот тулуба праворуч; 2 – ударити м’ячем об підлогу; 3- спіймати його обома руками;
4- в.п.; 5-8- те саме в інший бік.
д) в.п. – широка стійка ноги нарізно, руки вгору, м’яч тримати обома руками. 1 – нахил уперед, покласти м’яч на землю; 2 – випрямитися, руки вгору; 3-4 те саме у зворотному порядку.
е) в.п. – стійка ноги нарізно, руки в сторони, м’яч у правій руці. 1 – нахил праворуч,             перекласти м’яч за спиною   до лівої руки; 2 – в.п.; 3-4 те саме    ліворуч; 
ж) в.п.- те саме, руки на поясі, м’яч на підлозі між ногами. 1 – стрибок, ліву ногу вперед, праву назад (в лінію); 2 – стрибок ноги нарізно 3-4 – те саме, змінивши положення ніг
5 – 6 хв.

6- 8 разів




6-8 разів




8-10 разів






3-4 рази





6-8 разів






6-8 разів





8-10 разів




Учням узяти до рук м’ячі.

Максимально потягнутися, розправити грудну клітку під час вдиху.


Лікті спрямувати у боки, під час передачі м’яча звести лопатки.


М’яч передавати під колінами, коліна не розводити.





Максимальна амплітуда повороту тулуба, темп середній. Якщо учень не піймав м’яч, необхідно його підняти й повернутися на місце.
Нахиляти тулуб як найвище, м’ячем торкатися підлоги. Під час нахилу ноги в колінах напружені.



Максимальна амплітуда нахилу тулуба,м’яч передавати з руки в руку за спиною.


Висота й темп стрибків - середні. Стрибати м’яко, на носках. Після стрибків – ходьба на місці, відновити дихання.


11.
Вимірювання ЧСС (за 10с)
О 20 с
У нормі – 150 -180 уд/хв

Основна частина (20 – 22 хв)
1.
 Обєднати учнів у дві команди – «Айболіт»та «Бармалеї»


До 30 с.
Команди однакові за кількістю учасників


2.
.Естафета з елементами футболу «Побудуй фортецю здоров’я »:
ü Ведення м’яча внутрішнім боком стопи лівою(правою) ногою;
ü Ведення м’яча внутрішнім боком стопи лівою(правою) ногою;
ü Ведення м’яча зовнішнім боком стопи, зупинка м’яча підошвою біля фішки, повернутися, тримаючи м’яч у руках;
ü Ведення м’яча між фішками, зупинка м’яча біля останньої фішки, повернутися звичайним бігом;
ü Зустрічна естафета: передача внутрішнім боком стопи – зупинка м’яча після передачі гравець біжить у кінець іншої колони


9-10 хв.
Команда, яка перемогла в естафеті,збирає«цеглинки»
й будує «Фортецю свого здоров’я».Якщо переможуть «Айболіти», то вони будують фортецю, у разі перемоги «Бармалеїв» - фортецю руйнує ця команда, заповнюючи її цеглинки зі шкідливими звичками.
За перемогу в одній естафеті команді надається можливість узяти не більше ніж 6 «цеглинок» 


3.
Рухлива гра «Захисти фортецю здоров’я »

9-10 хв





























У центрі кола – умовна фортеця з кеглів чи кубиків. «Айболіти» перебувають усередині кола, їх завдання – зруйнувати фортецю. «Бармалеї» перебувають за межами кола, їх завдання – зруйнувати фортецю.
Гравці можуть ногою передавати м’яч одне одному. Якщо   «Бармалеї» зруйнували фортецю, то команди міняються місцями. Наприкінці гри команди повинні помиритися, узятим одне одного за руки та разом промовити девіз уроку:
Спорт – краса, здоров’я – сила!
Фізкультура всім нам мила.
Геть від нас «хвороби віку»!
Жити хочемо без ліків!

4.

4. Теоретичні запитання
ü Що у людині є найдорожчого в світі?
ü Складові здорового способу життя.
ü Шкідливі звички.
ü Чи правильно, що куріння спричиняє звикання?
ü Назвіть три причини, через які ви не курите?
ü Від чого залежить здоров’я українського народу?


2-3 хв.
Запитання підготовлені заздалегідь за підручником
«Основи здоров’я »

Заключна частина (7-8 хв.)
1.
Повільна ходьба рухаючи руками.

До 30 с.
Узгоджувати з диханням.
  2.
дихальні вправи:
а) підняті руки через сторони вгору та прогнутися.
Зімкнути руки на потилиці, випнути груди, відхилити голову дещо назад. Розслабити м’язи. Зробити енергійний видих, щоб якомога більше звільнити легені від повітря. Потім вдихнути вільно та глибоко;
б) вдихнути-вдихнути, рухаючи животом, грудна клітка є нерухомою;
в) після енергійного видиху зробити вільний вдих через  ніс за участю тільки грудної клітки, живіт і ключиці залишаються нерухомими;
г) повне дихання (під час вдиху розширюються грудна клітка та живіт);




д) сісти як найзручніше, випростатися, видихнути. Відчувши, що видихнули все повітря, вдихнути

5-6 хв.
6-8 разів









6-8 разів


6-8 разів




6-8 разів







30 с.




Вправи учні виконують у супроводі спокійної музики, сидячи на підлозі у колі. Тривалість вдиху – 5-7 с.







Для контролю рука – на животі.

Для контролю рука – на грудях.



Для контролю одна рука – на животі, а друга – на грудях




Ритмічні вдихи та видихи


3.
Підбиття підсумків уроку, оцінювання учнів

1 хв
Учні, які набрали найбільшу кількість бонусів, отримують 10 -12 балів, меншу - 7-9 балів

4.
Домашнє завдання
До 30 с.
Повторити основні складові здорового способу життя, брати участь в іграх із м’ячем на свіжому повітрі





МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ГЛИБОЦЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
ЧАГОРСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ












«Подвійний крок, передача та кидки м’яча»

(7 клас)



Модуль: БАСКЕТБОЛ.
Тема: Подвійний крок, передача та кидки м’яча.
Завдання уроку:
1)    вдосконалити техніку виконання подвійного  кроку,  передач та кидків м’яча;
2)    сприяти зміцненню здоров’я засобами  ігрової та змагальної діяльності на уроках баскетболу;
3)    розвивати кмітливість, швидкість та координацію рухів.
Інвентар: баскетбольні м’ячі, фішки, свисток, секундомір, форма.
Місце проведення: спортивний зал.

Хід уроку

№ п/п
Зміст уроку
Дозування

Організаційно методичні
вказівки
Підготовча частина уроку (13 хв.)
1.
Організація учнів до уроку:
·                 шикування;
·                  рапорт;
·                 Повідомлення завдань.
2хв.
Шикування в одну шеренгу. Спину  тримати рівно, руки притиснуті до стегон та стиснуті в кулак.
2.
Повороти на місці
30 с.

3.
Різновиди ходьби:
·                 Ходьба;
·                 На носках;
·                 На п’ятках;
·                 На внутрішній стороні та зовнішній стороні стопи;
·                 Унапівприсіді;
·                 Стрибки на правій нозі;
·                 Стрибки на лівій нозі;
·                 Стрибки на двох ногах одночасно;
·                 Кроком;
2 хв
10 м.
20 м.
15 м
30 м

10 м
10 м
10 м
10 м
Всі вправи змінювати після свистка.
Стежити за правильною поставою та дотримання дистанції при виконанні вправ.
4.
Різновиди бігу:
·                 Повільним темпом (під кільцем підплигуємо );
·                 Приставним кроком правим боком;
·                 Приставним кроком лівим  боком;
·                 Приставним кроком, два правим боком, два лівим боком;
·                 Повільним темпом;
·                 Кроком;
2 хв
3 кола

10 м

10 м
10 м

2 кола

Всі вправи змінювати після свистка.
Стежити за правильною поставою та дотримання дистанції при виконанні вправ.
5
Розминка в русі:
·                 Колові оберти кисті рук:
1 – 4 вперед, 1 – 4 назад:
 Колові оберти передпліччя рук:
1 – 4 вперед, 1 – 4 назад:
Колові оберти рук:
1 – 4 вперед, 1 – 4 назад:
Ходьба зі зміною рук (права рука вгору, ліва - вниз):
1 – 4 ривки руками зі зміною положення рук на кожен крок.
ходьба
2 хв
4 – 6 разів

4 – 6 разів

4 – 6 разів

15 кроків
Всі вправи змінювати після свистка.

Стежити за правильною поставою
Та дотримання дистанції при виконанні вправ.


Амплітуда рухів максимальна
6.
Розминка з баскетбольним м’ячем (на місці )
·                 Кругові оберти м’яча перед собою:
На 1 – 4 в праву сторону
На 1 – 4 в ліву  сторону
·                 Кругові оберти м’яча навкруг тулуба:
На 1 – 4 в праву сторону
На 1 – 4 в ліву  сторону
·                 Вправа «вісімка», по два обведення м’яча навкруг ніг, в одну та іншу сторону;
·                 Підкидання і ловіння м’яча у стрибку;
·                 Ходьба.


4.30 хв

4 – 6 р


4 – 6 р


4 – 6 р


4 – 6 р

Всі вправи змінювати після свистка.
Клас перешикувати в дві шеренги.
Виконувати вправи в баскетбольній стійці.
Індивідуальні підказки щодо виконання вправ.
Ловіння м’яча  у найвищій точці стрибка.
ІІ. Основна частина ( 28 хв.)
1.
Шикування .
Розподіл класу на з групи.
Перехід груп по станціях (пояснення вправ)
1 хв
Групи повинні відрізнятися кольором форми.
2.
Станція 1. Кидок з подвійного кроку і підбором від щита м’яча партнеру.
4 хв.
Вправу виконувати в двох колонах. Кидки виконувати почергово.
3.
Станція 2.
Передача м’яча у русі назустріч.
4 хв.
Групу розташовувати у дві колони одна навпроти одної.
4.
Станція 3.
Швидкий кидок.
4 хв.
Вправу виконувати в двох колонах.
Кидки виконувати почергово.
5.
Навчальна гра у баскетбол.
15 хв.
Клас поділити на три команди.
Провести 3 гри.
Команда яка н приймає участі стежить за грою та відповідає на питання вчителя під час зупинки гри.
ІІІ. Заключна частина (4 хв.)
1.
Шикування.
Біг повільним темпом із поступовим переходом на ходьбу, дихальні вправи: піднятися на носки, руки вгору (вдих) , в.п.(вдих)
1 хв.
Дотримання дистанції.
Стежити за правильним диханням.
2.
Рефлексія .
·                 Я навчився…
·                 Я не вмів, а тепер умію….
·                 Найбільші труднощі я …
1 хв.

3.
Підбиття підсумків уроку.
1.10 хв.
Індивідуальні оцінити та вказати на помилки, які траплялися під час уроку.
4.
Домашнє завдання
20 с.
Ведення м’яча та подвійний крок.
5.
Організований вихід із залу
10 с.



«Біг на короткі дистанції»

(6 клас)



Модуль: ЛЕГКА АТЛЕТИКА.
Тема: Біг на короткі дистанції.
Завдання уроку:
1)    повторити техніку низького старту та бігу на дистанції 30 м ;
2)    удосконалювати техніку метання малого м’яча з – за спини через плече з короткого розбігу;
3)    розвивати швидкість і швидкістно – силові якості;
4)    виховувати бажання самостійно займатися фізичними вправами.
Інвентар: м’ячі для метання 150 гр., прапорці.
Місце проведення: спортивний майданчик.

Хід уроку

п/п
Зміст уроку
Дозувавння
Організаційно – методичні      вказівки
Підготовча частина уроку (12 – 14 хв)
1.
Шикування, привітання, повідомлення завдань уроку.
до 30 с
В одну шеренгу
2.
Визначення ЧСС
протягом 30 с.
Помножити на два. Норма становить 80 – 100 ударів за хв..
3.
Інтерактивна вправа «Чим корисне вміння швидко бігати ?»
До 30 с.
Метод «Мозковий штурм»
4.
Стройові вправи на місці (повороти праворуч, ліворуч, навколо)
До 30 с.
Вимагати чіткого виконання команд.
5.
Ходьба звичайним і стройовим кроком
До 30 с.
Досягнути чіткості виконання.
6.
Біг
1 – 2 хв
У повільному темпі по колу.
7.
Ходьба
15 – 20 с
Відновити дихання.
8.
Загально розвивальні вправи в русі:
а) в.п. – пальці в «замок»
1 – 4 – колові рухи кистями вперед;
5 – 8 – те саме назад.
б) в.п. – руки перед грудьми у «замку».
1 – 4 – хвиля руками .
в)  ) в.п. –  руки до плечей.
1 – 4 – колові рухи руками вперед;
5 – 8 – те саме назад.
г) в.п. – руки перед грудьми.
1 – 2 пружні відведення зігнутих рук назад;
3 – 4 те саме прямими руками
д)  в.п. – руки вгору.1 – коло правою рукою вперед;
2 – те саме лівою рукою; 3 – 4 коло вперед обома руками; 5 – 8 те саме – назад. 

4- 5 разів

4 – 5 разів

 3 – 4 рази
4 – 5 разів


З – 4 рази
Набути дистанцію 2 кроки
Велика амплітуда рухів


«Замок не розривати».



Із максимальною амплітудою.

Спину тримати рівно





Стежити за поставою. Максимальна амплітуда
9.
Різновиди ходьби;
а) випадами,руки на пояс;
б) із поворотом тулуба у той бік , в який виставлена вперед нога, руки за головою;
в) із нахилами на кожний крок, руки на поясі;
г) у напівприсіді, руки за спину хватом за лікті;
д) у напівприсіді, руки на колінах.
5х10 – 15 м
Уповільнити темп рухів, крокувати широко. Стежити за поставою, та дотримуватися дистанції.
10.
Спеціальні бігові вправи:
а) із високим підніманням колін;
б) закидаючи гомілки;
 в) стрибки на кожний крок;
г) стрибки на кожний третій крок;
д) біг з прискоренням.
2 -3 хв
Учні пересуваються по діагоналі майданчика. Звернути увагу на роботу рук та положення спини.
Утримувати дистанцію два кроки
11.
Рівномірний біг.
До 30 с.
У повільному темпі по колу
12.
Визначення ЧСС
Протягом 30 с.
Помножити на два . норма становить 80 – 100 ударів за 1 хв.
Основна частина уроку (26 – 28 хв)
1.
Біг із низького старту:
а) в.п.- упор присівши спиною до напрямку руху;
б) із в.п. стоячи спиною вперед, руки за голову, голова опущена;
 в) на дистанцію 30 м.;
г) на дистанцію 60 м.;
5 -6 хв
2 -3 х10 -20 м

2 – 3 рази
2 – 3 рази
Розподіл учнів згідо з рівнем фізичної підготовленості. Варіювання дистанції, залежно від підготовленості учнів.
2.
Робота по станціях
До 16 хв
Розподілити на дві групи


Перша станція – метання малого м’яча:
а)  із місця;
б) з одного кроку;
в) із трьох кроків;
7 – 8 хв


Друга станція – біг у чергуванні з ходьбою.
7 – 8 хв.
Кожний учень біжить у власному темпі
3.
Вправи з розвитку швидкісно – силових якостей:

а) вистрибування вгору з упору присівши;
б) згинання розгинання рук  в упорі лежачи;
в) стрибки з підтягуванням колін до грудей;
г) нахил тулуба вперед з положення лежачи;

2 – 3 серії кожної вправи протягом 30 с. 
Урозтіч, не заважаючи один одному. Максимальна кількість повторень.
Відпочинок між виконанням – 15 с. початок і закінчення – за сигналом вчителя. 
Заключна частина уроку (4 – 5 хв).
1.
Вправа на відновлення дихання та розслаблення
В.п. – стійка ноги нарізно, руки в сторони. 1 – напівприсід, праву руку ліворуч, пртягнутися;
2 – в.п. ; те саме лівою рукою.
2 – 3 хв
Фронтально не заважаючи одне одному у повільному темпі.
2.
Підбиття підсумків уроку
Домашнє завдання
1 – 2 хв.
«Методом вільний мікрофон»



«Техніка передачі м’яча у волейболі»

         (9 клас)                           

Модуль: волейбол
Тема : Техніка передачі м’яча у волейблоі.
Мета: виховувати інтерес і прагнення до самовдосконалення, зберігати та зміцнювати здоров`я учнів.
Завдання уроку:
1.     Вдосконалювати техніку виконання прийому і передачі м`яча зверху та знизу двома руками.
2.     Вивчення техніки виконання верхньої прямої подачі.
3.     Оцінити правила гри в волейбол(за допомогою навчальних карток).
4.     Сприяти розвитку сили, швидкісно-силових якостей засобами рухливих ігор, естафет.
Тип уроку: навчальний.
Місце проведення: спортивний зал.
Інвентар: волейбольна сітка, волейбольні м`ячі, свисток, секундомір, навчальні картки, ручки.
.

п/п
Зміст уроку
Дозування
Організаційно – методичні вказівки
Підготовча частина уроку( 13хв.)
1.
Шикування в шеренгу. Привітання. Повідомлення завдань уроку. Техніка безпеки на уроці.
1хв
фронтальний метод
2.
Стройові вправи: повороти наліво, направо, кругом. Вимірювання ЧСС.
30с

10с
одночасний спосіб виконання
3.
Ходьба:
- звичайна в обхід спортзалу;
- на п`ятках, руки вгору;
- на носках, руки в замок, вгору;
- на зовнішній стороні стопи, руки в сторони;
- на внутрішній стороні стопи, руки     за спину;
- в присіді;
2хв
звернути увагу на правильну поставу
4.
Біг:
- звичайний;
- приставним кроком лівим боком;
- приставним кроком правим боком;
- спиною вперед;
- з підскоками.
- з прискоренням.
2хв
дистанція 1,5м







5.
Стрибки:
- в присіді;
- на правій нозі;
- на лівій нозі.
Перешикування в дві шеренги.
1хв
по діагоналі спортзалу
6.
Загально-розвиваючі вправи на місці:
1) В.п. ноги нарізно, руки на пояс.
1-3- кругові рухи головою вправо. 4-в.п.5-8- теж, вліво.
2) В.п. ноги нарізно, руки на пояс.
1-2- нахил голови вперед;
3- нахил голови назад. 4-в.п.
3) В.п. ноги нарізно, руки перед грудьми в  «замок» зігнуті.
1- руки вперед.2- в.п.3- руки над головою.4-в.п.
4) В.п. ноги нарізно, руки вгору.
1-3- колові рухи руками вперед.4-в.п.
5-7- колові рухи руками назад.8-в.п.
5) В.п. ноги нарізно, права вгору, ліва вниз.
1-3- відведення прямих рук назад.4-в.п.5-7- те саме, з зміною положення рук.8-в.п.
6) В.п. ноги нарізно, руки перед собою.
1- поворот тулуба вліво. 2-в.п.3- поворот тулуба вправо.4-в.п.
7) В.п. ноги нарізно, руки на пояс.
1- нахил тулуба вліво.2-в.п.3- нахил тулуба вправо.4-в.п.
8) В.п. ноги нарізно, тулуб нахилений вперед, руки в сторони, вправа «млин».
9) В.п. о.с.
1- упор присівши;
2- упор лежачи;
3- упор присівши;
4- о.с.
Вимірювання ЧСС.


4 рази




4 рази



4-6 разів




4 рази





6 разів



4 разів



6 разів


4 рази

10с
темп виконання повільний

Основна частина уроку (29хв.)
1.
Прийом та передача м`яча зверху в парах.
4хв
груповий метод
звернути увагу на роботу рук
2.
Прийом та передача м’яча знизу в парах.
4хв
слідкувати за стійкою гравця
3.
Верхня пряма подача:
а) в зони 4, 3, 2.
б) в зони 5, 6, 1.
5хв
не заступати на лінію подачі
4.
Оцінювання правил гри в волейбол за допомогою навчальних карток (Додаток 1)
3хв
індивідуальний метод
5.
Навчальна гра.
Вимірювання ЧСС
12-13хв
10с
звернути увагу на групові взаємодії
Заключна частина уроку (3 хв.)
1.
Шикування.
Вправи на відновлення.
10с
в одну шеренгу
2.
Підведення підсумків уроку.
1хв
фронтальний метод
3.
Виставлення оцінок.
30с
індивідуальний метод
4.
Домашнє завдання:
вправи на силу:
 згинання і розгинання рук в упорі лежачи:
хлопці 2* 15-25 разів;
дівчата: 2*10-12 разів.
1хв
слідкувати за правильним виконанням
5.
Організований вихід з залу.
20с
в колону по одному


Додаток:1
Модуль «Волейбол»
Картка 1
1.     Які розміри волейбольного майданчика:
а) 14м х 7м;  б) 18м х 9м;  в) 20м х 10м?
2.     Суддя показує гравцеві жовту картку. Яке покарання за цим слідує:
а) вилучення з поля;
б) зауваження;  в) попередження?
3.     Чи може команда взяти одночасно дві перерви на відпочинок:
а) так;  б) ні;
в) за рішенням судді?
4.     Скільки  часу триває перерва на відпочинок під час гри:
а) 1хв;  б) 40с;  в) 30с?
5.Яка відстань між середньою лінією і лінією нападу:
а) 3м;  б) 4м;  в) 2,5м?
6.Чи відбувається зміна сторін поля перед кожною партією:
а) ні; б) так;  в) тільки перед вирішальною?
7. Скільки часу має гравець на виконання повторної подачі:
а) 4с;  б) 8с;  в) 3с?
     8.Якою має бути висота сітки для жінок:
а) 2,20м;  б) 2,26м;  в) 2,24м?

Модуль «Волейбол»
Картка 2
1.Яке рішення повинен прийняти суддя, якщо команда порушує черговість подачі:
а) відновити правильне розміщення і повторити подачу;
б) відновити правильне розміщення і покарати команду втратою подачі;
в) відновити правильне розміщення, зробити гравцеві попередження і повторити подачу?
2.Кому після закінчення матчу можна підписувати протокол гри з отриманими результатами:
а) капітанові;  б) тренерові?
3.Якою має бути мінімальна висота залу для гри в волейбол:
а) 8м;  б) 7м;  в) 6,5м?
4.Скільки часу після свистка судді надається гравцеві для подачі м`яча :
а) 5с;  б) 8с;  в) 10с?
5.Чи може проводитися жеребкування (для визначення першої подачі і сторони майданчика) перед грою у вирішальній партії:
а) так;  б) ні;  в) за рішенням судді?
6.Суддя показав гравцеві червону і жовту картки в різних руках. Яке покарання за цим слідує:
а) зауваження;  б) вилучення;  в) дискваліфікація?
7.Яке рішення має прийняти суддя, якщо подачу м`яча було виконано до його свистка:
а) повторити подачу;  б) покарати команду втратою подачі?
8.Чи може суддя дозволити грати босоніж:
а) ні;
б) так? 
«Спортивні естафети»


(4 клас)


Тема уроку: Спортивні естафети
Мета уроку: пропагувати  фізичну культуру і спорт, як найдійовіший факторах зміцнення здоров’я.
Завдання уроку:   1. Ознайомити з новими естафетами.
2. Виховання інтересу до активної рухової діяльності.
3. Зміцнення здоров’я учнів,сприяння фізичного   розвитку.
4. Виховання у учнів позитивного ставлення до фізичних вправ.

Тип уроку: змагання
Інвентар: естафетні палиці, фішки, футбольні м’ячі, тенісні ракетки, надувні кульки,   дощечки, кубики, скакалки
Місце проведення: спортивна кімната

Хід уроку

№ п/п
Зміст уроку
Дозування
Організаційно-методичні вказівки
І. Підготовча частина (12-15 хв.)
1
Шикування, привітання, рапорт, повідомлення завдань уроку. Техніка безпеки на уроці.
1 хв.
У шеренгу, звернути увагу на зовнішній вигляд.
2
Стройові вправи.
20 с.
Кожен учень виконує на п’яті та носку утримуючи рівновагу.
3


Ходьба в обхід. Різновид ходьби:
- на носках, руки на поясі;
- на п’ятках, руки за голову;
- на пів присід, руки на поясі;
- повний присід, руки на колін
1 хв. 30 с.
Спина пряма, вперед нахилятися. Чітко фіксувати положення «на носку», інтервал один крок.
4
Повільний біг
1 хв.

5
Ходьба з виконанням вправ на поновлення дихання. Вимірювання ЧСС
до 30 с.

15 с.
Глибокий вдих – руки вгору, видих – руки вниз.
6
1) В.п.  о.с. 1–руки  до плечей; 2 - руки вгору піднятися на шкарпетки; 3 – руки в сторони; 4 - в.п.

2) В.п. о.с. руки в замок;
  круги обертання кистями в довільному темпі 

2) В.п. 1–руки  до плечей; 2 – кругові обертання 4 вперед 4 рази назад;

3) В.п. – руки на пояс;
1 -  нахил  управо, 2 -влево, 3 -вперед, 4 - назад;

4) В.п. ноги нарізно;
 руки вперед;
1 – мах правою  ногою дістати ліву руку; 2 – в.п.
 3- мах лівою ногою дістати праву руку;
4 – в.п.

5) В.п. ноги нарізно; 1 – нахил вперед до правої ноги; 2 – в.п.
3 – нахил вперед до лівої ноги; 4 – в.п.

6) В.п.  о.с. 1 – присяд, руки вперед; 2 – в.п.

7) В.п. – руки на поясі. стрибки  на місці; 1-4 – на правій нозі; 5-8 – на лівій нозі.

3-4 раз





30  с.


3-4 раз



2-4 раз



4-5 раз







4-5 раз




10 раз



30 раз

Стежити за поставою, тягнутися  вгору на шкарпетках



Постава: пряма спина, голова – напрям верх вперед



Стежити  за поставою



Стежити, аби ноги в колінах не згинали






Старатися коліна не згинати, руками дістати до підлоги


Спину тримати прямо, п'яти від підлоги не відривати


7
Вимірювання ЧСС
15 с.

8
Перешикування в колону по 2
30с.

ІІ. Основна частина (25-26 хв.)

Естафети


1
Передача естафетної палиці

2
«Павучок»

Пересуваючись сидячи руки заді,до фішки та назад.
3
«Спритні тенісисти»

Перенесення надувної кульки на тенісній ракетки.
4
«Пінгвін»

Стрибки з м’ячем,який зажатий між ніг, вище колін.
5
«Кмітливі футболісти»

Обведення фішок футбольним м’ячем.
6
Переправа

Пересуватися з допомогою дощечок.
ІІІ. Заключна частина (4-5 хв.)

Шикування в одну шеренгу.
Вимірювання ЧСС
Гра на увагу «Заборонений рух»














Шикування в одну шеренгу.
Підведення підсумків уроку.
Домашнє завдання.

30с.

15 с.
2-3 хв.















1-2 хв.


вчитель перед строєм показує ряд простих загальнорозвиваючих вправ, які учні  повторюють за ним. Перед грою домовляються про два «заборонені рухи», які не можна виконувати, хоча вчитель може їх показувати (наприклад, руки на пояс, упор сівши). Хто зробив помилку вибуває з гри.




Комплекс ранкової гімнастики














РОЗРОБКА
позакласного заходу
з фізичної культури

«Олімпійське свято»
  

Урочиста лінійка до відкриття Олімпійського тижня

Вступне слово вчителя
Олімпійські ігри ….. Скільки хвилюючого міститься в цих коротких словах для кожного спортсмена, кожного шанувальника спорту !
Олімпійські ігри -  це особливий світ, світ мужніх, наполегливих людей, які цілеспрямовано йдуть до поставленої мети, долаючи на своєму шляху всі труднощі. Останнім часом збільшується інтереси людей до Олімпійських ігор і до міжнародного олімпійського руху. Це і є свідченням того , що людство прагне до мирного життя , до прогресу, взаєморозуміння  та злагоди.
В.1. Олімпійські ігри – міжнародні спортивні змагання, які проводяться кожні чотири роки під егідою Міжнародного Олімпійського Комітету. Види спорту, які входять до програми Олімпійських ігор, називаються олімпійськими. Переможці змагань отримують довічне звання олімпійського чемпіона.
В.2. З історії Стародавнього світу нам відомо, що найшановнішим серед грецьких богів був Зевс, на честь якого постійно відбувалися традиційні свята. Улітку 776 року до нашої ери неподалік від маленького містечка Олімпії організатори торжества у звичайну програму з молитов і жертвоприношення доповнили спортивними змаганнями – забігами юнаків на коротку дистанцію. Цю подію вважають відправною точкою Олімпійських ігор.
В.1. Перші олімпійські ігри тривали 1 день, пізніше п’ять. Глядачами могли бути тільки чоловіки. Жінок не допускали через їхнє безправне становище в рабовласницькому суспільстві. Дивитись на ігри дозволялося чужинцям, іноді навіть і рабам. Керував змаганнями оргкомітет із числа відомих громадян. Під його наглядом за 30 днів до початку ігор проводилися тренування учасників. Комітет проводив суддівство, оголошував переможців, пильнував за виконанням правил і збереженням священного миру.
В.2. Перед початком ігор учасники складали присягу, запевняючи, що дотримуватимуть правил і змагатимуться чесно, і що вони нічим не заплямували себе в житті. Останню вимогу в наш час не відновлено. Греки ж надавали їй виняткового значення. Заради олімпіади греки відкладали війни, а в наші часи було й навпаки.
В.1. Цвіт молоді суперничав у боротьбі, кулачному бою, в стрибках та швидкості бігу. А після перегонів та змагань сходились до розмови. Влаштовували славний бенкет. Участь в олімпіаді була привілеєм кожного вільного грека. Переможця нагороджували вінком з оливкового листя. Для греків це була найвища честь. Звання переможця мало загально грецьке значення, його ім’ям називали чотирирічний період календаря.
В.2. Відродженню сучасних Олімпійських ігор світ зобов’язаний енергії і наполегливості французького історика, літератора, педагога, соціолога, барона П’єра де Кубертена. Саме його багаторічна і цілеспрямована діяльність не тільки дала змогу відродити Олімпійські ігри, а перетворила олімпійський рух на важливий бік громадського життя світового співтовариства.
В.1.Завдяки глибокому вивченню впливу рухової активності і спорту на здоров’я, культуру, освіту і виховання людей у різних країнах Кубертен сформував власне ставлення до спорту.  
О спорт! Ти – насолода
Ти вірний, незмінний
Супутник життя,
Нашому духу і тілу
Ти щедро даруєш
Радість буття.
Ти – безсмертний.
Живий ти і сьогодні,
Після краху загублених у віках
Олімпіад.
Несеш ти торжество весни людської
Весни, коли зароджувалась
Насолода від гармонії розуму і сили.
Ти, як естафету передаєш нам спадщину предків.
Минають століття – життя торжествує.
Ти живеш, непідвладний часові, спорт!
В.2. У 1894 році на скликаному з ініціативи Кубертена І Міжнародному атлетичному конгресі в Парижі представники 12 країн схвалили його пропозицію про регулярне проведення Олімпійських ігор, про створення Міжнародного олімпійського комітету і про затвердження розробленої ним Олімпійської хартії – зведення головних правил і положень олімпійського руху. Першим президентом МОК став грек Деметріус Вікелас.
В.1. Відновлення олімпійських ігор відбулося в Афінах, 1896 року. Звідси починається новий відлік олімпіад. На перших нових Олімпійських іграх виступали в основному європейці, за винятком спортсменів США та Чілі. Серед учасників були тільки чоловіки. У змаганнях брало участь 245 спортсменів.
В.2. До програми ігор увійшли : греко – римська боротьба, велосипедний спорт, гімнастика, легка атлетика, плавання, стрілецький спорт, теніс, важка атлетика, фехтування. Першим олімпійським чемпіоном став американець Джеймс Консолі, що виграв змагання в потрійному стрибку.
В.1. Головним номером програми був марафонський біг по дорозі від містечка Марафон до Афін, по якій у 490 році до н. е. біг легендарний грецький воїн, що приніс звістку про перемогу греків над персами. Першим фінішував грек Спірос Луїс, що став після цього національним героєм.
В.2. Нагороджувалися атлети лавровим вінком і маслиновою галузкою, зрізаною у священному гаї Олімпії. На честь переможця виконувався національний гімн і піднімався державний прапор. Ці ритуали стали традиційними.
В.1. Олімпійські ігри діляться на літні і зимові. Літні Олімпійські ігри проводяться кожні чотири роки, в рік, кратний чотирьом. Зимові Олімпійські ігри об’єднують зимові види спорту й відокремилися від літніх, починаючи з 1924 року.  
         О спорт! Ти – зодчий!
Ти допомагаєш знаходити пропорції
Найдовершенішого творіння природи –людини
Торжествуючої у перемозі
І зажуреної у невдачах.
Ти – майстер гармоній,
Ти робиш нас сильними і спритними,
Ставними, виправляєш недоліки,
З якими ми народжуємось.
Ти особливий, незвичайний зодчий.
Твій будівельний матеріал – людина в русі.
Ти довів, що вічний рух не мрія,
Не утопія.
Він є.
Вічний рух – це спорт.
В.2. Параолімпійські ігри – міжнародні спортивні змагання для інвалідів. Традиційно проводяться після головних Олімпійських ігор, а починаючи з 1992 року в тих же містах. Літні Параолімпійські ігри проводяться з 1960 року а зимові Параолімпійські ігри з 1996 року.
В.1. Назва «параолімпійські» утворена від грецької приставки «пари» - «біля, наряду»; є на увазі паралелізм і рівноправ’я параолімпійських змагань з олімпійськими. Назва ніяк не пов’язана з терміном «параліч». Параолімпіада – в світі вважається практично такою ж видатною подією, як і сама Олімпіада.
В.2. Олімпійська символіка – комплекс атрибутів олімпійського руху. Головними з них є загальний олімпійський символ і олімпійський девіз, що становлять олімпійську емблему й олімпійський прапор.
В.1. Олімпійський символ – п’ять переплетених кілець (блакитне, чорне, і червоне – у верхньому ряді, жовте і зелене – у нижньому), що символізують об’єднання в олімпійському русі п’яти континентів. Символ запропонований П’єром де Кубертеном і затверджений МОК у 1913 році.
В.2. Олімпійський девіз – «Швидше, вище, сильніше», запропонований П. Дідоном і затверджений у 1913 році, а з 1920 р. став частиною олімпійської емблеми.
В.1. Олімпійський прапор – біле полотнище з олімпійським символом у центрі, затверджений у 1913 році за пропозицією Кубертена. З 1920 року олімпійський прапор вивішують на всіх олімпійських змаганнях.
В.2. Олімпійських гімн затверджений МОК у 1958 році.
О спорт! Ти – справедливість!
Ти вказуєш прямі, чесні шляхи,
Що їх шукають люди
Для досягнення цілей,
Поставлених у житті.
Ти – неупереджений.
Ти вчиш, що правила змагань – закон.
Ти вимагаєш : « Жоден спортсмен,
Який виконує вправи перед глядачами
І суддями,
Не повинен переступати ці правила».
Ти визначаєш межі між видами спорту.
Немає судді, вимогливішого і суворішого,
Ніж ти сам.
Непохитна твоя вимога справедливих
Оцінок за дійсні досягнення.
В.1. Олімпійські нагороди – медалі, дипломи, призи затверджені й присуджувані МОК. Медалями нагороджуються призери, дипломами – усі призери а також спортсмени, що зайняли 4- 6 місця.
В.2. До нагород, які присуджуються МОК за особливі заслуги в розвитку олімпійського руху, належить олімпійський кубок і олімпійський орден.
О спорт! Ти – мир!
Ти встановлюєш хороші,
добрі стосунки між народами.
Ти – згода. Ти зближуєш людей,
Які прагнуть єдності.
Ти вчиш різномовну, різноплемінну молодь
Поважати один одного.
Ти джерело благородного,
Мирного, дружнього змагання.
Ти згуртовуєш молодість –
Наше майбутнє, нашу надію –
Під свої мирні знамена.
О спорт!
Ти – мир!












Конкурс знавців Олімпійських ігор

Мета : поглибити знання учнів з історії проведення Олімпійських ігор. Виховувати в учнів навички колективної праці, взаєморозуміння, культури висловлювання та поведінки.
Обладнання :   чисті листи паперу, ручки; заготовки для конкурсу «Показуха».
Хід проведення
І. Вступне слово вчителя.
ІІ. Представлення команд.
         Кожен клас представляє команду із 5 учасників, один із них є капітаном. Капітан представляє назву команди, девіз та подає членам журі емблему команди. 
ІІІ. Вікторина (Додаток 2).
         1. В якому році і де відбулися перші Олімпійські ігри? (1896 р. м. Афіни)
         2. З іменем якого героя міфів пов’язують зародження олімпійських ігор? (Геракл)
         3. Скільки кілець на олімпійській символіці? (5)
         4. Який колір олімпійського кільця відповідає Європі? (синій)
         5. Як часто відбуваються Олімпійські ігри? (раз в чотири роки)
         6. В честь якого бога проводили давні олімпійські ігри? (Зевс)
         7. Який символ Олімпійських ігор є на території Глибоцького району? (Михайло Потапович)
         8. В якому році буде проходити зимова Олімпіада ?(2010)
         9. Символом якої Олімпіади став Михайло Потапович Топтигін ? (Московська олімпіада 1980 р.)
         10. Чим нагороджували чемпіонів древніх олімпійських ігор? (маслиновим вінком)
         11. Хто був ініціатором відродження олімпійського руху? (П’єр де Кубертен)
         12. Хто міг бути учасником олімпійських змагань у Древній Греції? (чоловіки)
         13. Спортсмени яких країн приєднались до європейців на І Нових Олімпійських іграх? (США, Чілі)
         14. Перша олімпійська чемпіонка незалежної України? (Оксана Баюл)
         15. «Золота рибка» України. ( Яна Клочкова)
         16. Де проходили останні літні Олімпійські ігри? (Китай, Пекін)
         17. Де запалюють олімпійський вогонь? (на горі Олімп, Греції)
         18. Що таке Параолімпійські ігри? (міжнародні спортивні змагання для інвалідів)
         19. Що складає олімпійську символіку? ( прапор, гімн, девіз, емблема)
         20. Який девіз Олімпійських ігор? («Швидше, вище, сильніше»)
ІV. «Показуха» (Додаток 3).
(капітан команди показує олімпійський вид спорту жестами)
1.Плавання
2.Стрибки у висоту з шестом
3.Штовхання ядра
4.Біг з перешкодами
5.Біатлон
6.Художня гімнастика
7.Стрільба з лука
8.Марафонський біг
9.Спортивна ходьба
10.Фігурне катання
11.Велоспорт
12.Бокс
13.Боротьба
14.Фехтування
15.Стрибки у довжину з розбігу
16.Стрибки у воду
V. Підсумки.














СПОРТИВНІ ЗМАГАННЯ
 «До олімпійських висот»
Мета: виховувати організованість, взаємодопомогу, дисциплінованість; розвивати швидкість, спритність, координацію рухів, стрибучість; розвивати навички в основних рухах за допомогою рухливих ігор та естафет.
         Обладнання: обручі, стійки, баскетбольні та футбольні м’ячі, прапорці, гімнастичні лави, мішки, літаючі тарілки, торбинки, спортивні плакати, музичний центр.
         Учасники змагань: команди 6-7 класів.

Хід заходу
Спортивний майданчик прикрашений прапорцями.
Девіз свята:

Здоров'я дитини –
 Багатство родини!
                                                  Здоров'я народу –
                                                  Багатство країни!
                                                  Підростемо ми і в спорті
    Подолаєм всі рекорди.
Під музичний супровід на спортивний майданчик виходять команди.
Програма змагань
·        Конкурс «Біг на трьох ногах»
Учасники стають на лінії старту парами, узявшись за руки. Права нога одного учасника прив’язана мотузкою до лівої ноги другого. Попереду кожної команди на відстані 6-8м знаходиться гімнастична лава, на відстані 3м від лави – стійка. За сигналом вчителя учасники біжать до гімнастичної лави, переступивши її, оббігають стійку та повертаються до своєї команди. Перемагає команда, яка першою завершить естафету.
·        Конкурс «Стрибунці»
Учасник утримує колінами баскетбольний м’яч і за сигналом учителя стрибає на обох ногах у такий спосіб. Дострибавши до стійки, що знаходиться на відстані 6-8 м від лінії старту, він бере м’яч до рук і зворотний шлях пробігає, передаючи м’яч наступному гравцеві своєї команди, а сам стає в кінець колони. Перемагає команда, яка першою закінчить естафету.
·        Конкурс « Швидко на місця !»
Учасники кожної команди утворюють коло, розподіляються за номерами по порядку. Учитель називає будь – який номер, після чого учасники кожної з команд із таким номером оббігають коло та займають своє місце. Перемагає учасник, який першим повернеться на своє місце у колі. Гра завершується, коли кожен учасник виконає завдання. Командна перемого визначається найбільшою сумою перемог окремих учасників.


·        Комбінована естафета « Біг «крізь обруч»»
Перед напрямними команд на відстані 2 м один від однго встановлюють два гімнастичних обручів. Далі від обручів на відстані 5 – 6 м знаходяться машки без дна. Обручі підвішують або їх тримають учні, визначені вчителем, на відстані 5 – 10 см від землі. За сигналом учителя учасник повинен пробігти крізь обручі, надягти мішок без дна через голову, покласти його на землю й повернутися до своєї команди. Перемагає команда, яка першою завершила естафету.
·        Конкурс « Передача та ведення м’яча »
Учасник тримає обома руками перед грудьми баскетбольний м’яч , стоячи біля стартової лінії. За сигналом учителя він пробігає навколо трьох стійок, що розташовуються на відстані 3 м одна від одної, і повертається до команди, передаючи м’яч наступному гравцеві, а сам стає в кінець колони. Перемагає команда, яка першою завершила естафету.
·        Конкурс « Збери торбинки »
Напрямні учасники тримають у руках літаючі тарілки. Попереду кожної команди на відстані 2 м. одна від одної знаходяться літаючі тарілки, в кожній з яких є по одній маленькій торбинці. За сигналом учителя учасники біжать і збирають у літаючу тарілку торбинки й повертаються до колон, передаючи естафету. Наступні учасники  повертають торбинки назад. Перемагає команда яка першою завершила естафету.
·        Конкурс « Олімпійський марафон »
 Гімнастичні мати знаходяться на відстані 6 м від лінії старту, відстань між матами та м’ячем - 5м . Уся дистанція забігу – 15м. За сигналом перший учасник команди біжить до матів, виконує перекид уперед, біжить до м’яча, затискає його колінами та стрибає в такий спосіб до лінії фінішу та назад, після завершення стрибків залишає м’яч на тому самому місці, біжить до матів, виконує перекид, потім повертається  до лінії старту, передаючи естафету наступному учасникові команди. Естафета завершується  тоді , коли останній учасник команди перетинає лінію старту – фінішу.
Учитель
Весело відпочивали,
Та прощатись настав час.
І на той рік будем раді
Зустрічати усіх вас !
Ми щиро дякуємо всім,
Що ви прийшли на свято.
І хочем побажати від душі
Здоров'я  й радості багато.
  


Додаток 2
ВІКТОРИНА

         1. В якому році і де відбулися перші Олімпійські ігри? (1896 р. м. Афіни)
         2. З іменем якого героя міфів пов’язують зародження олімпійських ігор? (Геракл)
         3. Скільки кілець на олімпійській символіці? (5)
         4. Який колір олімпійського кільця відповідає Європі? (синій)
         5. Як часто відбуваються Олімпійські ігри? (раз в чотири роки)
         6. В честь якого бога проводили давні олімпійські ігри? (Зевс)
         7. Який символ Олімпійських ігор є на території Глибоцького району? (Михайло Потапович)
         8. В якому році буде проходити зимова Олімпіада ?(2010)
         9. Символом якої Олімпіади став Михайло Потапович Топтигін? (Московська олімпіада 1980 р.)
         10. Чим нагороджували чемпіонів древніх олімпійських ігор? (маслиновим вінком)
         11. Хто був ініціатором відродження олімпійського руху? (П’єр де Кубертен)
         12. Хто міг бути учасником олімпійських змагань у Древній Греції? (чоловіки)
         13. Спортсмени яких країн приєднались до європейців на І Нових Олімпійських іграх? (США, Чілі)
         14. Перша олімпійська чемпіонка незалежної України? (Оксана Баюл)
         15. «Золота рибка» України. ( Яна Клочкова)
         16. Де проходили останні літні Олімпійські ігри? (Китай, Пекін)
         17. Де запалюють олімпійський вогонь? (на горі Олімп, Греції)
         18. Що таке Параолімпійські ігри? (міжнародні спортивні змагання для інвалідів)
         19. Що складає олімпійську символіку? ( прапор, гімн, девіз, емблема)
         20. Який девіз Олімпійських ігор? («Швидше, вище, сильніше»)

Додаток 3

«ПОКАЗУХА»
(капітан команди показує олімпійський вид спорту жестами)
1.Плавання
2.Стрибки у висоту з шестом
3.Штовхання ядра
4.Біг з перешкодами
5.Біатлон
6.Художня гімнастика
7.Стрільба з лука
8.Марафонський біг
9.Спортивна ходьба
10.Фігурне катання
11.Велоспорт
12.Бокс
13.Боротьба
14.Фехтування
15.Стрибки у довжину з розбігу
16.Стрибки у воду



Немає коментарів:

Дописати коментар